En coachande ledare talar inte om vad medarbetaren ska göra. Istället frågar en coachande ledare; ”hur vill du lösa det, vad har du för idéer”? När du får svaret säger du ”härligt, kör på”! Hur ofta ställer du den frågan och har du modet att låta dina medarbetare testa sina lösningar?
Det förhållningssättet kan du ha om dina medarbetare;
- Tydligt arbetar för målet för verksamheten och förstår varför verksamheten finns
- Vet att ”det finns inga misslyckanden – det finns bara lärande i allt jag gör”
- Alltid har kunden i fokus
- Känner tillit
Hur skapar du detta? Ja, det krävs mod och prestigelöshet. Mod som många tror sig ha. Att vara modig innebär bland annat att du släpper makten. Jag menar inte att du abdikerar som chef. Du har alltid det yttersta ansvaret och det vet dina medarbetare. Jag menar att du uppmuntrar dina medarbetare att hitta svaren och ger dem förtroendet att testa sina idéer. Du finns alltid där när de behöver dig, hjälper dem ur diket och hurrar när det går bra. Att ha koll men inte utöva kontroll. Det är att vara modig och att visa tillit.
Mod kräver sårbarhet
Att vara modig innebär att vara sårbar! Du har inte alla svaren och du visar det öppet. Det gör du genom att be dina medarbetare om hjälp, att ni stöttar och peppar varandra när saker inte blir som det var tänkt och till och med ber om råd när saker känns läskigt. Det är ju trots allt människor som bygger din verksamhet och du också är människa. Människor behöver känna tillit för att vara sårbara och behöver vara sårbara för att bygga tillit.
Tydligt är snällt
Att leda dina medarbetare med ett coachande ledarskap är något du kan göra när du har gjort ett bra grundarbete. Tydliggör verksamhetens värderingar, mål, syfte och vem ni finns till för. Tydligt är snällt och en förutsättning för att alla ska förstå sin uppgift. Otydligt är inte snällt och skapar förvirring. Arbeta därför med kärnan i verksamheten varje dag. Inte i en workshop vart tredje år. Se också till att som ledare lägga tid på att ta reda på varför dina medarbetare kommer till jobbet. Vad vill de uppnå? Allt detta lägger grunden till att vinna något obetalbart och är din stora konkurrensfördel. Engagemang!
14 % av Sveriges medarbetare är engagerade
En undersökning från Gallup 2017 visar att i Sverige är endast 14% av medarbetarna engagerade i sitt arbete, 75% är oengagerade och 11 % är aktivt oengagerade (motarbetar aktivt arbetet som görs på arbetsplatsen).
Engaged: Employees are highly involved in and enthusiastic about their work and workplace. They are psychological “owners,” drive performance and innovation, and move the organization forward.
Not engaged: Employees are psychologically unattached to their work and company. Because their engagement needs are not being fully met, they’re putting time — but not energy or passion — into their work.
Actively disengaged: Employees aren’t just unhappy at work — they are resentful that their needs aren’t being met and are acting out their unhappiness. Every day, these workers potentially undermine what their engaged coworkers accomplish.
Tillhör dina medarbetare de engagerade 14 procenten?
Vad gör du för att skapa engagemang?
Anette