Det samlade budskapet är ”Gör det som krävs för att möta den globala marknaden och individers nya krav, om du vill finnas kvar och bli framgångsrik”.
Efter dagar av omvärldsbevakning på Åre Business Forum eller ”Nordens Davos” där talare efter talare har beskrivit den värld företagare befinner sig i idag och vilken framtid som vi kommer att möta är det några saker som återkommer.
Hitta riktigt duktiga människor genom att skapa och utveckla bolag som bidrar med
– Meningsfullhet
– Samhällsnytta
Prioritera att få fatt i all outnyttjad kapacitet som finns i din organisation
– I varje människa finns ännu mer talang
– Led, mät och driv företaget så att du lockar fram talangen hos varje individ i ditt bolag
Coaching är ett effektivt utvecklingsverktyg för
– Att identifiera och förstärka talangen inom dig som individ
– Bidra till hållbara, attraktiva och utvecklingsbara organisationer och individer
– Att sätta mål som gör skillnad
Utgå alltid från kundens perspektiv
– Kundens problem
– Erbjud total transparens och delaktighet
– En hållbar tjänst och produkt
Livslångt lärande
– Avsätt tid för dig själv och dina medarbetare så att de lär nytt, varje vecka, året runt.
– Lär dig konsten att lära
Det mänskliga och mellanmänskliga är helt avgörande för framgång
– Människor som har förmågan att visa empati
– Människor som är nyfikna på att lära
– Människor som har förmåga att stretcha tankarna för nya idéer
– Människor som är villiga att experimentera
– Människor som kan tänka kritiskt
– Människor som är skickliga på att kommunicera
Millenniegenerationen kommer att ha 30 trillioner US-dollar att investera inom kort
– Ta reda på vilka värderingar de bär med sig
Det är inte lätt men det är nödvändigt att förstå att gamla strukturer, affärsmodeller och på det sätt vi har gjort saker och ting nu förändras, för alltid.
I en tid som är väldigt komplex med komplicerade affärsmodeller, i en värld som ibland blir obegriplig t.o.m krånglig behöver vi förstå att ”Allt hänger ihop”. Det är både superenkelt och extremt komplicerat. Hur du är som företagare gentemot och med dina medarbetare och hur ni beter er mot och med era kunder. Det är det som avgör allt!
– Helena Westin, Styrelseproffs och varumärkesexpert
Vad vill du börja med?
Anette