Transparens har de senaste 10 åren varit en hygienfaktor. En viktig komponent för att bli vald. I informationssamhällets tidevarv är det ett krav kunden ställer. Vad är anledningen till att det har blivit så viktigt för kunden?
Min vana trogen kollar jag upp ordet transparens och får följande svar från Svenska Akademiens ordlista:
trans·par·ens [‑en´s el. ‑aŋ´s]substantiv ~en
• genomskinlighet; öppenhet, klarhet
Vad menar vi när vi slänger oss med ordet transparens och kopplar det till företag och organisationer? Min översättning blir hur öppet/klart/genomskinligt ditt företag/din organisation är för omvärlden, din kund, dina leverantörer och inte minst internt. Det ställer en hel del krav på företagsledare och organisationsledning. Transparensen gäller allt och för alla intressenter. Det innebär också att arbeta med dolda agendor och hemlighålla strategier tillhör dåtiden och är en riktigt dålig idé. Varför då?
Jo, din potentiella kund har makten i sin hand att välja dig samtidigt som möjligheterna att välja andra är oändliga. Kort och gott – om kunden inte gillar vad den ser av din verksamhet eller inte hittar de svar den söker kommer valet att falla på någon annan.
I takt med globaliseringen (Internet) har valmöjligheterna blivit fler och fler samtidigt som kunden får mer och mer insyn i hur du driver företaget/organisationen och vad du erbjuder. Dessutom blir du recenserad av både kunder och potentiella kunder, leverantörer och potentiella leverantörer – helt öppet, transparent, globalt.
Kravet på transparens har vi lärt oss att leva med. Att enbart bygga snygga fasader och tro att det räcker funkar inte, det vet vi. Men bara för att transparens har härskat länge nu och det är en självklarhet innebär det inte att det är oviktigt fortsättningsvis. Transparens är en förutsättning för att skapa förtroende och tillit. Minsta lilla känsla av att transparensen grumlas, ja då grumlas tilliten.
Hur transparent är ditt företag/organisation? Vad berättar ni för kunden? Vad betyder transparens för dig? Hur kan transparens vara en del av vägen till ditt mål? Hur bygger du förtroende och tillit?
Låt oss prata!
Anette
[…] Har du inte läst mitt förra inlägg i den här serien hittar du det här. […]