En effekt av omgivningens krav på företags och organisationers transparens är att att inget går att dölja. Det är dags att arbeta med grunden – era värderingar. De kommer nämligen att synas nu.
Värderingar är inte bara ord på ett papper. Nej, värderingar är identitet. Något som upplevs, levs ärligt och som är tydligt i alla situationer. Jag är övertygad om att vi nu och framåt kommer att se ännu fler företag och organisationer byggas, baserade på väldigt tydliga värderingar. Företag och organisationer som har en mission att göra gott för människor och världen. Värderingar som man är transparent med och som genomsyrar allt man gör och av alla som berörs.
Vad är då vinsten? De värderingar som du som ledare väljer att leva efter och bygger ditt företag/organisation på är helt avgörande för vilka kunder, leverantörer och personal du kommer att attrahera. Det värderingsstyrda företaget/organisationen har fantastiska förutsättningar att skapa engagemang. Engagemang är det du vill ha, inte bara hos din personal utan även hos dina leverantörer och dina kunder. Engagerade människor tar aktiv del i det du erbjuder. De är inte bara nöjda, de vill vara med dig och vill dig väl. De vill förknippas med dig och berättar det gärna för andra.
Du skapar följare, på riktigt!
Att som företag/organisation verkligen leva efter sina värderingar 365 dagar per år innebär att säga ja tack till det som överensstämmer med värderingarna och säga nej tack till det motsatta! Det är precis det ställningstagande som kunderna, samarbetspartners och din potentiella nästa stjärnrekrytering gör när de står inför ett val att associeras med dig. Ja eller Nej?
Vilka värderingar står ditt företag/organisation för?
Vilka värderingar styrs du som ledare av?
Hur lever du dina värderingar?
Vilket engagemang vill du väcka och från vilka?
Vilka effekter av engagemanget vill du ha?
Har du inte läst mitt förra inlägg i den här serien hittar du det här.
Anette
[…] och värderingar i företag och organisationer är viktigt för att bli vald. Vald av kunder, leverantörer och inte […]